Les famílies que inicien una nova etapa educativa, com és el cas d’I3 a Infantil o de 1r a Primària, es formulen un munt de preguntes. Escollir escola és tot un repte. És el primer gran pas encaminat a l’educació dels fills i les filles.
A continuació, donem resposta a algunes de les preguntes més freqüents que es formulen les famílies en el moment d'escollir escola.
Al llarg de les etapes d’Infantil i Primària, nens i nenes passaran a l’escola prop de 10.000 hores. Després de l'entorn familiar, l'escola és el seu principal context.
Durant aquest llarg període de temps, aprendran a relacionar-se, adquiriran referents i hi faran amics i amigues. En definitiva, nens i nenes es faran grans a l’escola.
Les famílies han de poder fer confiança a l’escola i amb el seu model educatiu. La confiança entre família i escola dona confiança a l’infant i aquesta confiança és el fonament on es basteix l’aprenentatge.
Les escoles de Catalunya tenen un marc normatiu comú, però cada escola pot definir el seu projecte educatiu.
La cultura organitzativa, els objectius a curt i llarg termini, l’equip de docents i no docents, les mateixes famílies que formen part del col·lectiu, entre d’altres, configuren una manera de fer única de cada escola.
Així doncs, de la mateixa manera que no tots els municipis són iguals no totes les escoles són iguals.
Quan la tria d’escola ens sobrepassa, podem pensar en l'estratègia de fer una selecció provisional i en cas de no estar-ne convençut, canviar més endavant, ja que cada any s’inicia un període de preinscripció que dona dret a matricular-se a un nou centre.
Canviar d’escola és un dret, però, fer un canvi en un curs entremig no depèn tant de la sol·licitud, sinó del fet que hi hagi vacants a l'escola triada i la realitat ens diu que en cursos entremitjos s'ofereixen molt poques places.
Per exemple, en el cas d’elpetitmiquel i el Col·legi Sant Miquel dels Sants les principals entrades d’alumnes son a I3 (educació Infantil) i a BT1 (Batxillerat).
Entorn estimulant, ambient ordenat, llibertat, ritme, comprensió, observació, mida i bellesa són conceptes que podem relacionar amb mètodes que al llarg de la història han esdevingut referents, com per exemple el mètode Montessori [1] , però també ens parlen del paper dels espais educatius.
La bellesa dels espais dona un valor afegit a l’escola i a les relacions que s’hi donen ja que proporciona contextos que estimulen la imaginació, la creativitat i la competència social. Si donem importància a l’educació, hem de donar importància a tot allò que l’envolta com és el cas del espais. Els espais educatius connecten amb el procés d’aprenentatge i val la pena contemplar-los en el procés de selecció d'escola.
Quan els infants són petits, la proximitat al domicili pot semblar un dels factors més importants a l’hora de triar escola. I així ho pot semblar, ja que la logística té un pes rellevant en el dia a dia familiar. Cal, però, tenir en compte que, ràpidament, prenen pes altres factors com els aprenentatges, la projecció de futur, el projecte curricular i els estudis futurs.
L'escola ha de tenir present l'organització familiar i buscar solucions que ajudina conciliar repercuteixin positivament en el procés d'aprenentatge dels infants: oferir un horari ampli, tenir menjador o Escola d'estiu, minimitzar les festes i els horaris intensius.
És important conèixer el paper que l'escola dona a les famílies: participació a les activitats, propostes educatives per compartir família i escola... ens ajuden a veure que una escola oberta a les famílies també és rellevant a 'hora de triar escola.
Els infants han de ser feliços quan són petits. Ara bé, famílies i escola hem de procurar que també puguin ser feliços quan siguin grans. I això ens parla de satisfacció i també d’esforç, exigència, planificació, assertivitat, resiliència i qualitat.
L’escola ha de ser exigent i ha de ser capaç d’adaptar els aprenentatges al ritme i a les necessitats de cada infant. No es tracta d’educació a la carta sinó de la personalització de l’aprenentatge. Allò que demanem a les persones adultes del futur, ho hem d’ensenyar als nostres infants ara, perquè seran els que construiran, legislaran, dirigiran, idearan, pacificaran... en el futur.
Una escola exigent té una mirada a llarg termini. De fet, la pedagoga Marta Mata ho recull d’una manera molt significativa: “Una educació de qualitat és la que dona a cada nen allò que necessita tal com és. L’educació ha de tenir qualitat, perquè si no, no respecta el dret del nen a ser tal com és”.
Es tracta d'una falsa dicotomia. Les voluntats de partits polítics, sindicats i mitjans de comunicació han portat el sistema educatiu en tensió, per una falsa dicotomia entre escola pública i escola concertada.
Les famílies haurien de triar una escola de qualitat, amb un sistema educatiu que encaixi amb la seva mirada. Hi ha escoles públiques i escoles concertades de molta qualitat i també de molt poca qualitat.
La clau és saber identificar l’escola que m'interessa per al meu fill o filla.
El Gran Diccionari de la Llengua Catalana defineix avantguarda, de forma figurada, com "En un moviment, grups dels precursors o dels qui sostenen la tendència més avançada". Estar a l’avantguarda no és sinònim d’apuntar-te a totes les modes. La moda es refereix a "Un ús, una manera o un costum que està en voga durant algun temps o en un determinat país"[2].
L’escola ha d’estar atenta a l’entorn, però ha de tenir una mirada a llarg termini. L'escola ha d'estar a l'avantguarda, ja que l'educació i l'aprenentatge són processos de futur. D'aquí que l'escola ha de tenir definit el seu Horitzó o full de ruta.
En el cas d'elpetitmiquel i del Col·legi Sant Miquel dels Sants tenim el nostre propi H2030.
Un mestre ha d'estar preparat. Ha de tenir la formació adequada per a l’exercici de la professió. Ara bé, fer de mestre o mestra també requereix d'aptitud i disposició. El bon mestre o la bona mestra és una persona compromesa i apassionada per l'educació, la formació i la innovació permanent al servei de la millora.
Per Pilar Benejam, referent educatiu i doctora honoris causa per la Universitat Rovira i Virgili i per la Universitat de les Illes Balears, “Ser bona mestra no és un estat sinó un desig, fer coses per intentar-ho ser”[3].
L'equip docent és un altre aspecte al qual podem parar atenció a l'hora d'escollir escola.
[1] El mètode Montessori és model educatiu creat per l’educadora italiana Maria Montessori a finals del s. XIX que ha esdevingut un referent en pedagogia.
[2] Diccionari de la Llengua Catalana. diccionari.cat
[3] Font, A., (26/07/2023) Far Benejam. diarieducacio.cat. Disponible aquí:https://diarieducacio.cat/far-benejam/